כל מה שצריך לדעת על מצברים

כל מה שצריך לדעת על מצברים

המצבר הוא אחד מהמכשירים החשובים ביותר ברכב או באופנוע כיוון שהוא זה שמספק לו חשמל הנחוץ לו לצורך הנעת המנוע.

 

ההרכב הכימי של כל מצבר

כל מצבר בנוי משישה תאים המחוברים זה לזה הממוקמים בתוך תחמוצת של עופרת.

כל אחד מהתאים הללו מורכב מלוחות חיוביים ושליליים המופרדים ביניהם. כל אחד מהתאים מסוגל באופן עצמאי להימצא בתוך תחמוצת העופרת עקב המעטפת סביבו המכילה החירורים הקיימים בכל תא והיא זו שיוצרת הפרדה בין הלוחות כך שלא יוצר קצר. כל תא מספק 2.1 וולט וכולל כמות של לוחות על פי גודלו של המצבר, ייעודו וסוגו.

 

מילוי מים מזוקק במצבר

אם באופן חד פעמי בעת ההתנעה הלוחות בלוח המכוונים מרצדים ונראים עמומים, אם קיימים קשיים בהתנעת הרכב או לחלופין נשמעים רעשים כלשהם קיימת סבירות גבוהה שיש בעיה של חוסר מים במצבר.

 

יש לפתוח את כל הפקקים הממוקמים מעל התאים במצבר, המים אמורים להיות בגובה הלוחות ובצבע שקוף.

אם באחד התאים נראה שיש חוסר, ממלאים מים מזוקקים בלבד עד גובה של שלושה מ"מ לקו הסף של התא וסוגרים היטב את הפקקים.

 

כל מה שצריך לדעת על מצברים

 

מצבר שהתרוקן

אם לא מצליחים להתניע את הרכב, הדבר נובע מסיבות רבות כמו קשיי הנעה בבוקר חורפי, או לאחר כמה ימים שהרכב לא נסע.

אם המצבר ברכב קיים תקופה של כשלש שנים, קיימת סבירות שהוא התרוקן ולכן אין אפשרות להניע את הרכב.

מנסים להתניע את הרכב בעזרת כבלים ובמקביל בודקים את מצב המצבר. אם נראה שהוא עדיין תקין ממשיכים לנסוע ואם נראה שהוא מרוקן, הוא כבר אינו מתפקד ולכן יש להתקין מצבר חדש.

קראו – מה עושים כשהמצבר חלש?

 

סימני קורוזיה על המצבר

אם הצטברה קורוזיה על המצבר הדבר נובע בדרך כלל עקב העובדה שהרכב נמצא בקרבת הים.

אפשר לנקות שכבה זו באמצעות מים רותחים או לנקות באמצעות מברשת ומים רגילים.

כדי למנוע עד כמה שאפשר את היוצרות שכבה נוספת של קורוזיה, אפשר למרוח את המצבר במשחת וזלין, גריז או לחלופין אפשר להתיז חומר מיוחד המונע קורוזיה.

 

טיפים לטיפול במצבר באופן שוטף

כדי שלא תהיה הפתעה ולא תהיה אפשרות להניע את הרכב, כדאי לבצע אחת לששה חודשים בדיקת טעינה ומתח ברכב.

כמו כן לבדוק אחת לתקופה את רמת המים בכל אחד מהתאים ולנקות את המצבר מקורוזיה ואבנית שהצטברו עליו.

 

מי שמתכנן במשך פרק זמן ארוך לא לנסוע ברכב עקב נסיעה ארוכה או כל סיבה אחרת, מומלץ שינתק את כבל המינוס וכך ישמור על איכותו של המצבר בפרק זמן זה.

 

כל מה שצריך לדעת על מצברים

 

תקלות במערכת החשמל ברכב הקשורות למצבר

הקשר בין האלטרנטור למצבר גורר אף הוא תקלות שמונעות את התנעת הרכב.

תפקידו של האלטרנטור הוא לשנות את האנרגיה הקיימת למצב של אנרגיה חשמלית.

הוא מחולל באמצעות רצועה את המנוע ומניע שאותו לפעולה.

בדרך זו האלטרנטור מטעין את המצבר ומעביר חשמל המאפשר למנוע הרכב לפעול. לצורך המרת זרם החילופין, מומר זרם החילופין מסוג AC לזרם DC.

 

רכישת מצבר חדש בעת הצורך

אם וכאשר הגענו למצב שיש צורך להחלפת מצבר חשוב לרכוש מצבר שתואם את גודל הרכב וסוגו.

מכיוון שאנחנו מדינה ים תיכונית, ההמלצה היא לרכוש מצבר שקיים בו ריכוז נמוך של חומצה, עמיד בפריקות עמוקות ובעל מבנה חזק לאור הכבישים המשובשים בארץ.

 

המצברים האיכותיים הם קלציום – היברידי כיוון שהם מאבדים מים ברמה בינונית, ועמידים לפרידה ולחום באופן מיטבי.

 

במוסכים רבים מפעילים שירות של טכנאי מצברים המגיע לבית הלקוח מטפל במצבר או מחליף אותו וכך פותר את הבעיה תוך פרק זמן מאד מהיר.

מידע נוסף לקריאה:

מה עושים כשהמצבר נגמר?

שתף את הפוסט

הפופולריים ביותר

איך שומרים על אורך חיי המצבר?

איך שומרים על אורך חיי המצבר?

מצבר הוא מהאלמנטים החשובים בכל רכב. שמירה על תקינותו תבטיח לבעל הרכב שחיי המצבר יהיו ארוכים הרבה יותר ממצברים דומים ברכבים אחרים.

איך יודעים שהמצבר הפסיק לעבוד

איך יודעים שהמצבר הפסיק לעבוד

קיימים כמה סימנים מוקדמים המרמזים על כך שהמצבר של הרכב עומד להתרוקן ורצוי להיות ערניים לכך ולבדוק נושא זה לעומקו. אם אכן

מצברי פריקה עמוקה

מצברי פריקה עמוקה

קיימים כמה סוגי מצברים לרכבים, לכל אחד מהם קיימים יתרונות וחסרונות. את רוב המצברים אפשר להטעין באופן חיצוני כשהם מתרוקנים. חיבור פשוט